Безспорно коронавируса Covid-19 е огромна трагедия за човечеството, но освен здравните последици, тя предизвиква и икономически последици. Тази статия има за цел да предостави на бизнес лидерите перспектива за развиващата се ситуация и възможните последици за техните компании. Освен това ще очертаем два сценария за пандемията и нейният икономически ефект, като ще изложим и някои от начините, по които бизнесът, включително и физическите магазини ще могат да подобрят своя отговор към случващото се и да оцелеят по време на карантината и след нея.
Възможните архетипи за развитието на епидемията
Сега много страни са изправени пред необходимостта да поставят под контрол разпространението на коронавируса Covid-19. Въпреки че всяка страна действа по индивидуален начин, има два архетипа, които могат да ни покажат някаква посока на развитие. Това, с което сме наясно досега е, че извънредните мерки наистина помагат за ограничаването на вируса, но го правят за сметка на икономиката. Знаем също така и че първоначалният контрол беше неуспешен и доведе до претоварване на здравната система в Азия, Италия и Франция.
Сценариите по-долу очертават два начина на взаимодействие между вируса и отговора на обществото, както и последствията за икономиката във всеки отделен случай.
Сценарий 1: Забавено възстановяване
При този сценарий, броят на новите случаи в Америка и Европа ще се увеличава до средата на април. Азиатските страни достигат пик по-рано, а епидемиите в Африка и Океания ще са ограничени. Растежът на броя на случаите се забавя чрез ефективно социално дистанциране и чрез комбинация от национални и местни карантини, работа от вкъщи и други подобни мерки. Производството на тестове успява през това време да навакса и вече има достатъчно тестове, с които да се определи точната картина на епидемията. Коронавирус Covid-19 се оказва сезонен и се ограничава, когато времето се затопли.
До средата на май обществените настроения са значително по-оптимистични по отношение на епидемията. Добрата готовност, дори и при повторение през есенния сезон, ще позволят възстановяване на икономическата дейност.
Как ще бъде повлияна икономиката при този сценарий? Мащабните карантини, ограниченията за пътуване и мерките за социално дистанциране водят до рязък спад на потребителските и бизнес разходи до края на второто тримесечие на 2020 г., което води до рецесия. Рецесията винаги е самоукрепваща се, което означава, че спадът ще продължи до третото тримесечие на 2020 г.
Какво означава това за малките и средните по размер компании? Клиентите им ще си останат вкъщи, а приходите от традиционната търговия ще намалеят драстично. Малките и средни фирми ще се наложи да освободят работна ръка, която ще се озове на пазара на труда. Възможно е, да последват много фалити, които да окажат натиск върху банкова система в Европа. Има вариант, в който голяма част от фирмите да променят политиките си и да се насочат към клиентите си онлайн, като досегашните им служители се заемат с поддръжката и доставката на стока, вместо с присъственото обслужване на клиенти. За тази цел, на фирмите ще им е нужен уебсайт, социални медии, а в някои случаи и специфични системи. Всички компании, които могат да предприемат подобна стъпка трябва да го направят колкото се може по-бързо, с цел да не удължават периода на несигурност и ниски продажби. Физическият бизнес по време на криза или на карантина трябва да е готов с алтернативни методи да обслужва клиентите си. Достигането до социално изолираните клиенти е едно от най-важните неща.
Сценарий 2: Удължена крива на епидемията
При този сценарий епидемията достига пик в Америка и Европа чак през месец май. Вирусът не се оказва сезонен, което води до дълга опашка от случаи и през останалата част от годината. Африка, Океания и някои азиатски страни преживяват широко разпространени епидемии, въпреки че страните с по-младо население имат по-малко смъртни случаи. Дори страни, които са успели да контролират епидемията (като Китай), са принудени да запазят някои мерки за обществено здраве, за да предотвратят възобновяването на нова епидемия.
Икономическият ефект от този сценарий ще се отрази на търсенето на стоки и услуги. Потребителите ще намаляват разходите си през цялата година. В най-засегнатите сектори броят на корпоративните съкращения и фалити ще се увеличи драстично. Финансовата и банковата системи ще претърпят значителни проблеми.
Глобалното икономическо въздействие ще е тежко, приближавайки се до световната финансова криза от 2008 – 2009 г. БВП ще се свие значително в повечето големи икономики, включително и България, а възстановяването ще започне едва през второто тримесечие на 2021 г.
Какво могат да направят компаниите за да укрепят позициите си?
Безспорно, сега е трудно за всяка една компания да предприеме някакви мерки, но това трябва да бъде направено бързо. В противен случай, рискът е не само за компанията, ами и за икономиката като цяло. Какви са главните предизвикателства пред бизнесите с физически обекти, малките и средни предприятия, бизнесите в сектора на забавленията, туризма, ресторантьорството и др.?
Да разбираш нещо, не е същото, като да предприемеш мерки
Мениджърите на фирми, които не са се сблъсквали с нищо подобно е напълно разбираемо, да бъдат объркани и да се лутат в търсене на решение. Предприемането на мерки обаче трябва да бъде ясно и видимо, за да може да има ефект. Ако притежавате малък магазин за ръчно правен сапун можете да се сдобиете с уебсайт, през който продуктите ви да достигат до клиентите. В духа на епидемията можете да изготвите и малки пакетчета, които да са с няколко малки сапунчета, подходящи за миене на ръце навсякъде и по всяко време. Така ще можете да предложите на клиентите си нещо, което е и полезно и удобно за носене и ви запазва на пазара.
Запазете служителите си, бъдете гъвкави
Всяка компания е различна, но обмислете варианти, в които променяте ролите на вашите служители. При създаването на уебсайт, някой трябва да се грижи за него и да отговаря на запитвания, така че това ви е нова работна позиция, която може да бъде заета от досегашен ваш служител. Освен това ще ви е нужен и метод за доставки или човек, който да разнася стоката по офисите на доставчиците. Ще ви е нужен и човек, който да следи наличностите, прекомплектова и други подобни дейности. Ако искате да намалите разходите си, можете да освободите физическото помещение, където се намира вашия бизнес или магазин и да разпуснете служителите да работят от вкъщи.
Не бъдете прекалени оптимисти
Работете разумно и преценявайте риска. Съветваме ви, колкото се може по-бързо да си отделите буферни средства, за да може следващия път да посрещнете следващата криза или пандемия подсигурени.