Основните причини за инциденти с мотокари

Почти всички складове използват мотокари, за да се справят с ежедневните операции, като за „Мерцедес“ на мотокарите се смятат, че са мотокари Linde предлагани в България от Мотокар Сервиз ООД. Когато обаче машини и хора работят на едно и също място, неминуемо се стига до инциденти. Годишно, има повече от 1000 произшествия, които припомнят, че този проблем е сериозен и има нужда от разглеждане. Защо е толкова опасно? Мотокарите са големи машини, тоест макар и с ниска скорост могат сериозно да навредят на човек. Това показват и процентите – 57% от жертвите при инцидентите с мотокари са точно пешеходци.

Макар по-често да се набляга на това как да се поддържат повдигачите и в какво работно състояние оперират, нужно е да бъдат разглеждани и като превозни средства, движещи се из складовете.

Разнообразието на складова техника в складовите помещения е огромно. Някои вдигат стоките високо, някои имат по-добра маневреност и т.н. Какво обаче се получава – колкото повече се намаляват ръчните операции при подреждането и местенето на стоки, толкова повече се увеличават рисковете, свързани с движението на мотокарите. Това важи в най-пълна сила, когато в помещението освен мотокари и подемна техника, има и работници и клиенти.

Стакерите, примерно, имат големи тежки вилици, с които повдигат товарите. Въпреки това обаче пренасяйки стока, рисковете си остават високи. Единственият вариант е да се изградят строги правила как да се движат мотокарите и всички да са запознати с тях.

Основните причини за инцидентите

Една от основните причини за инциденти може да е терена, по който се движи мотокара. Възможно е, той да е неравен, мокър или дори заледен. Това може да повлияе на движението на мотокара, особено ако е натоварен със стока.

Защо мотокарът може да се обърне?

Ако земята е неравна или товарът не е правилно натоварен и тежи повече от едната страна, това може да доведе до преобръщане на мотокара. Индустриалните мотокари имат малък диапазон на обръщане, защото имат вътрешна тежест, благодарение на която вдигат палетите и стоките. За съжаление обаче, точно тази вътрешна тежест, ги прави по-лесни за преобръщане. В такива случаи е много опасно операторът да се опита да напусне кабината, защото може да остане под машината.

Ако обаче се съсредоточим над терена, не трябва мотокарът да минава през места, където има дупки, прекалено голям наклон или меки участъци. Повърхността, на която оперира транспортно-подемната техника трябва да е равномерна, равна и практична.

Претоварване на мотокара

Претоварването може да повлияе на стабилността на подемно-транспортното средство при движение. Претоварените превозни средства могат да станат нестабилни, трудни за управление и по-малко способни да спират. В крайни случаи това може да доведе до повреда на повдигачите.

Освен че не трябва да са по-тежки от възможностите на мотокара, товарите е нужно да бъдат и добре захванати. Важно е когато се пренася палет, да не се слага нищо отгоре, което не е добре захванато.

мъж управлява мотокар между стелажи

Повреждане на стоката

Ако операторът на мотокара не го намести правилно срещу стелажа, тогава може да не постави правилно стоката и тя да падне. Това може да доведе до падане на цялата конструкция и щетите да са огромни. Изключително опасно е операторът да постави товар върху неравна повърхност или върху ръба на стелажа.

Сблъсък

Вилиците, които излизат от мотокарите са предпоставка за инциденти. Ето защо е важно движението на трафика, като цяло да се разгледа и да се положат усилия за неговото планиране. Нужно е, да има обозначени зони за съхранение, за движение и за пешеходци. Не е рядкост, шофьорите на мотокари да се сблъскват с предмети, като шкафчета, стелажи и бюра. Оборудването може да падне и да смаже някого, причинявайки тежки наранявания и дори смъртни случаи. Затова водачите трябва да се уверят, че наблюдават къде шофират и да го правят с търпение и постоянство.

Предотвратяване на инцидентите

С оглед на основните причини, мерките, които могат да се предприемат са:

  • Превозните средства трябва да се движат само на повърхностите, за които са проектирани;
  • Товарите трябва да бъдат равномерно разпределени по вилиците и трябва да бъдат обезопасени;
  • Трябва да се планират подходящи маршрути за движение на мотокарите, като се избягват стръмни склонове, неравномерни или хлъзгави повърхности, бордюри и остри завои;
  • Превозните средства никога не трябва да се претоварват;
  • Превозните средства трябва да се движат с подходяща скорост;
  • Когато е възможно, товарите трябва да се превозват в понижено положение;
  • Товарите трябва да се превозват само от вилични подемни машини, проектирани за тази цел;
  • Трябва да се имат предвид ограниченията на скоростта и да се задават, когато е необходимо. Когато ограниченията на скоростта се прилагат като контролна мярка, те трябва да бъдат спазвани;
  • Водачът на мотокара трябва да е с колан. Ако обаче карът се преобърне, оператор не трябва да се опитва да се измъкне, защото може да пострада.